top of page
Search

Reactie van OMDV's op de HRN Concessie

De toewijzing van concessies voor het Hoofdrailnet (HRN) heeft altijd centraal gestaan in de discussies over het Nederlandse spoorvervoerssysteem. Het is een onderwerp dat invloed heeft op vele stakeholders, van reizigers tot vervoersdienstverleners. Onlangs heeft het Ministerie van Infrastructuur & Waterstaat (I&W) een concept ontwerpconcessie voor het HRN gepresenteerd. Het feit dat er een bredere raadpleging is gedaan en dat er input is verzameld van meerdere betrokken partijen, waaronder de Onafhanklijke Zakelijke Mobiliteits Dienstverleners (OMDV's), is zonder twijfel een positieve stap in de richting van een meer inclusief beleid. Het erkent het belang van een diversiteit aan meningen en expertise.


Echter, ondanks deze positieve ontwikkelingen, zijn er nog steeds zorgen en kritieken vanuit de OMDV's over het voorgestelde concept. Deze zorgen zijn grotendeels gericht op de positie van NS als de concessiehouder van het HRN. Er is een groeiende bezorgdheid dat de NS, ondanks de toegenomen transparantie-eisen en samenwerkingsverplichtingen, nog steeds een aanzienlijke bevoegdheid heeft over de voorwaarden voor toegang tot het HRN, vooral ten opzichte van haar concurrenten in de zakelijke ketenmobiliteit. Dit is met name zorgwekkend gezien het feit dat de NS zelf ook een aanbieder is van zakelijke ketenmobiliteit, en dus in directe concurrentie is met andere OMDV's.


De kern van het probleem lijkt te liggen in het feit dat de NS, door haar dominante positie, de markt in haar voordeel kan beïnvloeden, waardoor oneerlijke concurrentie ontstaat. Dit heeft niet alleen gevolgen voor de Zakelijke OMDV's, maar ook voor de consumenten en bedrijven die afhankelijk zijn van deze diensten. Het uiteindelijke doel, zoals vermeld in vele beleidsdocumenten van de overheid, is om een drempelloos deur-tot-deur vervoerssysteem te creëren dat bijdraagt aan de duurzame mobiliteit van Nederland. Echter, zonder de juiste regulering en controle, kan dit doel moeilijk te bereiken zijn.


Het is dan ook essentieel dat er wordt nagedacht over hoe de voorwaarden en tarieven voor toegang tot het HRN kunnen worden gereguleerd om een gezonde marktwerking op duurzame deur-tot-deur mobiliteitsdiensten te waarborgen. Historische precedenten, zoals de regulering van telecommunicatienetwerken en elektriciteitsnetwerken, hebben aangetoond dat het mogelijk is om dominante infrastructuuraanbieders te reguleren om een gezonde competitieve markt te creëren. De Zakelijke OMDV's pleiten dan ook voor een dergelijke benadering voor het HRN.


In de reactie gaan OMDV's dieper in op de specifieke zorgen en aanbevelingen met betrekking tot de HRN-concessie.


Download de volledige reactie van OMDV's op de (concept) HRN concessie:


Recent Posts

See All

Comments


© 2023 by VIM. 

  • Twitter Classic
bottom of page