top of page
Search

Rapport: Integrating Public Transport into Mobility as a Service.


Dit rapport onderzoekt de mogelijke impact van Mobiliteit als Dienst (MaaS) op het huidige passagiersvervoer. MaaS biedt diverse vervoersdiensten via één digitaal klantinterface. Het doel is om verschillende vervoers-, informatiediensten en betalingen te integreren voor een vlekkeloze klantbeleving. Het rapport kijkt naar de eisen voor de integratie van MaaS met openbaar vervoer en de rol van openbaarvervoersautoriteiten, gebaseerd op een ITF-bijeenkomst in oktober 2020 en vier inputdocumenten.


Wat we ontdekten:

MaaS combineert openbaar vervoer met commerciële mobiliteitsdiensten zoals ritdelen, fietsdelen, autodelen en taxi’s in één multimodaal aanbod met geïntegreerde tickets en betalingen. Overheden hebben hoge verwachtingen van MaaS voor duurzamere mobiliteit. De Franse Mobiliteitswet van 2021 streeft bijvoorbeeld naar dagelijks beter vervoer en optimaal gebruik van digitale innovaties. Als MaaS geïntegreerd wordt met het openbaar vervoer, moeten kaartjes via MaaS-apps beschikbaar zijn. Het is echter nog niet bewezen dat MaaS de vraag naar openbaar vervoer vergroot. Overheidsinterventies in de MaaS-markt kunnen nodig zijn, maar overmatige inmenging kan economische levensvatbaarheid in gevaar brengen. Interventies moeten gebalanceerd zijn met publieke beleidsdoelstellingen.


MaaS-studies tonen aan dat gebruikers kiezen op basis van gemak en kwaliteit, en minder op duurzaamheid. Voor milieuvriendelijke resultaten moeten duurzame modi aantrekkelijk zijn. MaaS-services hebben meer kans van slagen binnen een duurzaam stedelijk mobiliteitsbeleidskader. Er zijn diverse bedrijfsmodellen voor MaaS, variërend van toerisme tot bankieren. De markt voor MaaS is volop in ontwikkeling, dus regelgevende kaders moeten flexibel zijn. Betrouwbare datadeling is essentieel voor MaaS.


Zie hier het volledige rapport:



Tags:

Recent Posts

See All

Comments


© 2023 by VIM. 

  • Twitter Classic
bottom of page