top of page
Search

Om te kunnen concurreren met de auto, moeten multimodale deur-tot-deur apps toegang krijgen tot openbaar vervoer.

Om te kunnen concurreren met de auto, moeten multimodale deur-tot-deur reizen door middel van één app of één websites met openbaar vervoer beter mogelijk worden gemaakt:


  • Deze maand riepen Europese transportministers tijdens een bijeenkomst in Brussel de EU op om van het spoor de ruggengraat van de Europese mobiliteit te maken.

  • Zij willen wetgeving zodat "passagiers gemakkelijk hun deur-tot-deur, inclsuief treinreis kunnen vergelijken, boeken en betalen vanuit een trans-Europees perspectief"


Het moet mogelijk zijn voor reizigers om deur-tot-deur reizen door de hele EU te boeken met o.a. openbaar vervoer via dezelfde app of website - in één enkele transactie - met de het opnebaar vervoer als ruggengraat van de reis. Het overgrote deel van de passagiersreizen binnen de EU (80%!) maakt gebruik van de privéauto. De auto is zeer handig en biedt deur-tot-deur reizen, maar het is ook een van de minst milieuvriendelijke vervoermiddelen.


Ondertussen zorgen technologische ontwikkleingen in de toegang tot openbaar vervoer dat het mogelijk is om deur-tot-deur reizen te boeken die openbaar vervoer combineren met andere modalitieten zoals fiets, scooter of bus, via een app of website, in één enkele handeling. Dit is aleen mogelijk als gegevens worden gedeeld en spraken is van een gelijk speelveld voor alle partijen. Van dit gelijke speelveld is nog geen spraken, waardoor de ontwikkeling van duurzaam deur-tot-deur vervoer in Nederland moeizaam van de grond komt, zo wordt bevestigd staatssecretaris Heijnen en minister Harbers van Infrastructuur en Waterstaat in een reactie op de aankomende MDMS regulering.


Europese transportministers stellen dat een "vermindering van 90% van de transportemissies tegen 2050 nodig is". Voorzitter Josef Schneider van EPF wijst erop dat alleen volledige en betrouwbare informatie voor de reis, bij het kopen van het ticket en tijdens de reis klanten in staat stelt te duurzaame beslissingen te nemen die aansluiten bij hun individuele Reishoeften.


Verenigde Innovatieve Mobiliteitsdienstverleners (VIM) "opdrachtgevers van de door belastinggeld gefinancierde vervoersaanbieders dienen te zorgen dat er voorwaarden worden gecreëerd waardoor gegevens gedeeld worden en er sprake is van een gelijk speelveld, om alle partijen de gelegenheid te bieden geïntegreerde deur-tot-deur oplossingen te ontwikkelen die het gebruikersgemak van de privéauto evenaren. Daarvoor zal de Europese Commissie samen met de Nederlandse overheid moeten zorgen voor een gelijk speelveld voor alle partijen, zodat alle partijen gezamenlijk een duurzaam deur-tot-deur vervoersysteem kunnen creëren. Op deze manier zullen we de Nederlandse en reizigers die van deze diensten gebruik wensen te maken beter van dienst zijn en zal dit de aantrekkelijkheid van het openbaar vervoer ten goede komen."


Het toekomstig nieuw EU-initiatief op het gebied van Multimodale Digitale Mobiliteitsdiensten (MDMS) moet ervoor zorgen dat alle openbaarvervoersdiensten hun gegevens delen. Dit moet gelden in het eigen belang van de vervoersbedrijven, ongeacht het type en de financiering van het vervoer.

Recent Posts

See All

留言


© 2023 by VIM. 

  • Twitter Classic
bottom of page