De mobiliteitskaartaanbieders verstrekken kaarten waarmee gebruikers toegang hebben tot het openbaar vervoer, kunnen tanken, kunnen parkeren en meer. Deze kaarten omvatten ook het gebruik van NS-treinen. In totaal bedienen deze vier aanbieders meer dan honderdvijftigduizend zakelijke gebruikers, waaronder ongeveer honderdduizend ambtenaren. De oorspronkelijke contracten met de drie bedrijven waren gepland om in mei af te lopen, en NS had aanvankelijk geen interesse getoond in verlenging.
In de afgelopen maanden hebben alle betrokken partijen uitgebreid overleg gevoerd om tot een akkoord te komen. Diverse partijen, waaronder de ACM, verschillende politieke fracties en Natuur en Milieu, hebben zich ingespannen om NS te bewegen nieuwe contracten aan te gaan. Uiteindelijk is dit gelukt, maar onder aangepaste voorwaarden.
In eerste instantie weigerde NS omdat de aanbieders leken klanten weg te trekken die anders producten van NS zouden afnemen. Patrick Bunnik, de directeur van XXImo, geeft aan dat ze NS hebben kunnen overtuigen van de voordelen van hun mobiliteitskaarten, die extra treinreizen mogelijk maken die anders met de auto zouden worden gemaakt.
Paul Wessels, directeur van Mobility Mixx, meldt dat na uitgebreide onderhandelingen nu de hoofdlijnen zijn overeengekomen en dat ze binnenkort een definitieve overeenkomst verwachten. De politiek heeft ook druk uitgeoefend op NS om nieuwe verbintenissen aan te gaan.
Kamerlid Betty de Boer van de VVD benadrukt het belang van een toegankelijke markt voor mobiliteits- en kaartaanbieders. De dominante positie van NS op het hoofdrailnet maakte het noodzakelijk om wettelijke waarborgen te zoeken voor vrije toegang volgens de Wet Personenvervoer.
De mededingingsautoriteit ACM heeft de zaak onderzocht maar heeft geen schending van de Mededingingswet vastgesteld op basis van de verzamelde informatie.
NS verklaart dat er geen sprake was van een abrupte opzegging, maar dat ze wilden doorgaan onder aangepaste voorwaarden om concurrentie met hun eigen diensten aan te kunnen gaan. Kortingen voor kaarthouders blijven behouden, zij het met lagere percentages dan voorheen. Overeenkomsten zijn bereikt met Radiuz en XXImo, terwijl een overeenkomst met Mobility Mixx binnenkort wordt verwacht, en er mogelijk zelfs een vierde partij, Mobiliteitsfabriek, wordt toegevoegd.
Bron: OV-magazine.nl
Comentários