Hoe leggen we de bouwstenen voor een competitief Europees Openbaar Vervoers boekingsplatform en bepalen we de toekomst van grensoverschrijdend reizen binnen de EU.
Inleiding
In een tijdperk waarin klimaatverandering en duurzaamheid centraal staan in mondiale zorgen, heeft de Europese Unie haar zinnen gezet op een revolutie in de manier waarop we reizen. Het doel? Het creëren van een Europees multimodaal openbaar vervoers boekingsplatform dat kan concurreren met het gemak en de efficiëntie van het boeken van vluchten. Deze ambitieuze initiatieven hebben als doel om grensoverschrijdend reizen binnen de EU toegankelijker, betaalbaarder en milieuvriendelijker te maken. In dit artikel zullen we ingaan op de uitdagingen waarmee reizigers worden geconfronteerd bij het boeken van internationale treinreizen en een allesomvattende benadering onderzoeken om de infrastructuur op te bouwen die nodig is om deze visie werkelijkheid te laten worden.
De noodzaak
Iedereen die heeft geprobeerd om een internationale treinreis door Europa te boeken, kent de frustratie van het navigeren door meerdere websites, het omgaan met taalbarrières en het worstelen om nauwkeurige informatie te vinden. De bestaande boekingsplatforms voor treinen en andere vormen van openbaar vervoer zijn gefragmenteerd, niet gebruikersvriendelijk en vaak niet in staat om uitgebreide routeopties te bieden. Dit schrijnende probleem vereist een fundamentele verandering in de manier waarop we reizen plannen, tickets kopen, real-time gegevens raadplegen en omgaan met passagiersrechten met betrekking tot multimodaal reizen.
De vier bouwstenen
Om een effectief Europees multimodaal openbaar vervoers boekingsplatform te creëren, moeten we vier cruciale bouwstenen aanpakken:
1.Reisplanning
Voordat u een ticket koopt, hebben reizigers toegang nodig tot betrouwbare hulpmiddelen voor reisplanning die verschillende vervoerswijzen overwegen, waaronder treinen, bussen, trams en zelfs loop- en fietsroutes. In Duitsland is de Navigator App van de Deutsche Bahn een handige tool voor binnenlands reizen, maar hetzelfde niveau van functionaliteit ontbreekt vaak bij het oversteken van EU-grenzen. Om dit probleem op te lossen, stellen we voor om gegevens te gebruiken die door elk EU-lidstaat verplicht moeten worden gepubliceerd via Nationale Toegangspunten, geleverd in formaten zoals GTFS of NeTEx.
2. Ticketaankoop
Hoewel verschillende start-ups hebben geprobeerd het aspect van ticketaankoop aan te pakken, zijn er nog steeds aanzienlijke obstakels te overwinnen. Bestaande platforms kampen vaak met slechte routingsuggesties, onvolledige ticketgegevens en lage commissies die worden aangeboden door spoorwegmaatschappijen, wat hun duurzaamheid bedreigt. Om deze problemen op te lossen, pleiten we voor EU-brede wettelijke wijzigingen die gegevensdeling voor het doorverkopen van tickets verplicht stellen, met inachtneming van eerlijke, redelijke en niet-discriminerende (FRAND) beginselen. Ook in Nederland is dit nog niet goed geregeld waardoor duurzame deur-tot-deur mobiliteistdiensten nog lastig van de grond komen.
3. Real-time reisinformatie
Reizigers hebben toegang nodig tot realtime informatie over de status van hun trein- of busdiensten, vooral wanneer hun reis meerdere vervoerswijzen en operators omvat. Traditioneel werd deze informatie uitsluitend verstrekt door de exploitant van de dienst, wat leidde tot complicaties bij het omgaan met meerdere exploitanten. Wettelijke wijzigingen op EU-niveau moeten openbaarvervoerexploitanten verplichten om realtime gegevens te delen met platforms van derden, zodat reizigers tijdige meldingen en updates kunnen ontvangen. In Nederland lopen we voorop als het gaat om Real time
reisinformatie.
4. Passagiersrechten
Passagiersrechten in de context van multimodaal reizen blijven een complex en uitdagend probleem. De bestaande alternatieven, zoals Railteam’s hop on the next available train (HOTNAT) en de Agreement on Journey Continuation (AJC), schieten tekort in het bieden van adequate oplossingen, vooral wanneer reizigers tickets van meerdere exploitanten hebben. Een wettelijk recht om op de eerstvolgende beschikbare trein te stappen, ongeacht de exploitant, moet op EU-niveau worden vastgesteld. Hoewel sommige praktische uitdagingen zich kunnen voordoen, zoals overvolle treinen, kan een virtuele interlining-oplossing, geïnspireerd door de luchtvaartindustrie, een gedeeltelijke kortetermijnoplossing bieden. Hierbij zouden ticketverkopers verzekeringsproducten aanbieden die passagiers op latere treinen boeken op hun kosten als ze hun aansluitingen missen.
Conclusie
Het creëren van een Europees multimodaal openbaar vervoers boekingsplatform is een ambitieuze onderneming die wettelijke en technische veranderingen op EU-niveau vereist. Hoewel er uitdagingen zijn, liggen de oplossingen binnen handbereik. Door gebruik te maken van verplichte gegevens, het verbeteren van de deling van ticketgegevens, toegang tot realtime informatie te waarborgen en passagiersrechten aan te pakken, kunnen we de weg effenen voor een naadloze en duurzame toekomst van grensoverschrijdend reizen binnen de Europese Unie.
Bron: John Worth
Comments