De Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft recentelijk een uitvoerig adviesrapport gepresenteerd. Dit rapport kwam tot stand op verzoek van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Het centrale vraagstuk binnen dit rapport betreft de vraag naar de noodzaak van economische regulering binnen de OV-betaalmarkt. Deze markt, die van essentieel belang is voor de mobiliteit van miljoenen Nederlanders, heeft de afgelopen jaren diverse transformaties ondergaan, en het is daarom van cruciaal belang om deze ontwikkelingen nauwgezet te volgen en te evalueren.
Reeds in 2013 wees de ACM, middels hun Quickscan personenvervoer, op een aantal knelpunten binnen de markt. Deze knelpunten waren hoofdzakelijk verbonden met de dominante positie van Trans Link Systems B.V. (TLS). TLS beheert het OV-chipkaartsysteem, een systeem dat voor veel mobiliteitsdiensten van cruciaal belang is. Echter, sinds deze signalering zijn er verschillende veranderingen waargenomen.
Eén van de meest opmerkelijke veranderingen is de aanpassing in de aandeelhoudersstructuur van TLS. Daarnaast is het landschap van mobiliteitsdiensten verrijkt met nieuwe ondernemingen die zich toespitsen op het gebruik van de OV-chipkaart.
Deze ondernemingen, die vaak innovatieve mobiliteitsoplossingen aanbieden, brengen een nieuwe dynamiek met zich mee. Bovendien wordt er steeds meer aandacht besteed aan het concept van Mobility as a Service (MaaS). Dit concept streeft ernaar om reizigers een geïntegreerde oplossing te bieden waarbij men via één digitaal platform een complete reis kan plannen, reserveren en afrekenen.
Met deze ontwikkelingen als achtergrond heeft de ACM een diepgaande analyse uitgevoerd. Hierbij heeft men de meest recente inzichten en data gebruikt om te adviseren over de behoefte aan verdere economische regulering. Het is duidelijk dat de ACM sterk de nadruk legt op het stimuleren van concurrentie en innovatie binnen de markt voor mobiliteitsdiensten. Dit omdat het gelooft dat een gezonde concurrentie zal leiden tot betere diensten voor de consument.
Echter, voor bedrijven die mobiliteitsdiensten willen lanceren, is er vaak een afhankelijkheid van het OV-chipkaartsysteem van TLS. Daarnaast zijn ze ook afhankelijk van reisinformatie en producten die door OV-bedrijven worden aangeboden. De ACM heeft geconstateerd dat er een potentieel risico bestaat dat nieuwe aanbieders van mobiliteitsdiensten niet de volledige toegang krijgen tot de essentiële middelen die nodig zijn om concurrerende producten op de markt te brengen. Dit kan leiden tot een verstoorde marktwerking en belemmeringen voor innovatie.
Daarom heeft de ACM een krachtig advies gegeven aan de staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat. Ze bevelen aan om additionele economische reguleringen te implementeren. Het doel hiervan is om te zorgen voor een gewaarborgde toegang tot zowel het OV-chipkaartsysteem als de diensten van OV-bedrijven. Door deze toegang te garanderen, hoopt de ACM een gelijk speelveld te creëren waarin innovatie en concurrentie kunnen floreren
Download het volledige advies:
Comments